Medelhavsgratäng

Ta hjälp av er fantasi för att tänka er en härlig bild… Bilden jag poppade på Instagram (amelieuppsala) var inte riktigt så härlig som det smakade. Liten insats maximal utdelning. Tar en liten stund i ugnen (ca 40 min) så ev. hungriga barn får mutas med morötter och gurka en stund.

3 Amelieportioner: Skiva 1/2 zucchini, 1/2 aubergine, 3 större potatisar och två rödlökar. Blanda 2 msk rapsolja med en pressad vitlöksklyfta i en skål, blanda ner alla skivor och rör runt. Varva skivorna/häll över blandningen i en ugnssäker form och göm 2 skivade tomater bland övriga grönsaksskivor. Bonus:fetaost kan jag tänka mig passar super att smula ner bland grönsakerna. Salta och peppra och skjuts in i ugnen. Här serverades den till fläskytterfilé och stekt broccolistam. Broccolistam måste ni prova att steka riven eller i mindre bitar, så himla gott. Den ständige följeslagaren kålsalladen var också med på tallriken, men det överraskar ingen längre när det är min tallrik 🙂

Lämna en kommentar