Månadsarkiv: november 2012

Snö

Här snöar som bara den. Det har kommit riktigt mycket snö. Men tänk på att det är en blekings referensramar…

Jag har ätit gott, badat varmt, och myser med familjen. Laddar för morgondagens SOMA med mammabakta bullar och mjölk.

Annonser

Favoritdagen

Fredag! Love it!

Idag kommer mamma och pappa för helgvisit. Hoppas de har fina vägar, det är en lång resa från Blekinge.

Helgen bjuder på konsert med brorsans kör (orphei drängar), SOMAklass för intresserade Campuskollegor, mys med mor och far och kettlebells. Idag är det spinning och kroppen är redan innan lite sliten från tuff vecka. Varmbad ikväll kanske för expressåterhämtning. Det kommer i alla fall bli varmrökt lax till middag ikväll. Det godaste jag vet.

Supersallad

Super, som i fullproppad med superfoods.

Du behöver vitkål, äpple, färsk ingefära, pressad citron, olivolja, salt, muskotnöt.

Blanda allt i lämpliga proportioner efter smak. Ät, njut och få i dig fibrer, c-vitamin, kalcium och andra nyttigheter samtidigt. Jag åt min sallad till älglasagne GI-style. Recept på älglasagnen kan komma senare om ni vill.

Fried rice i ny tappning- Fried quinoa!

I en gammal Icas Billiga veckan-tidning hittade jag ett recept på Fried rice. Då jag inte var så sugen på ris bytte jag ut det mot quinoa, och lade till ett par grönsaker som passade mitt utbud i kylen.

Quinoa (i önskat portionsantal, ca 4 är resten anpassat för) kokt i buljong, 1 purjolök, 2 morötter, 1/2 squash, 2 broccolistammar, 1 msk riven ingefära, så mkt curry man vill, salt och peppar, 2-3 ägg, lika många portioner skalade räkor som quinoa.

Koka quinoan, stek finstrimlade/tärnade/skivade grönsaker tillsammans med curry och ingefära. Vänd ner quinoan i pannan, vänd runt, knäck i äggen så de klibbar ihop allt, salta och peppra och vänd ner räkorna. Servera direkt innan räkorna blir varma. Creme fraîche, eller kesella, var väldigt gott till. Smaklig måltid.

20121127-203901.jpg

Dagens tips

Kör aldrig spinning med brallor som kasar ner. Hon som dålig resår har, får gå med rumpan bar. Nä, riktigt så illa var det inte, men inte särskilt charmigt när ledaren drar upp brallorna varenda gång vi ska cykla stående… De brallorna sätts i skamvrån 😉

45 min spinning-vick idag. Mot mitt vanliga 55 minuterspass hade jag rationaliserat bort transportsträckor och vi körde tre pulstoppar à 6-8 minuter med olika intervaller. Det funkade väldigt bra tycker jag. Lite känningar i min trötta ländrygg efter, mitt stela högerlår blir inte heller bättre av spinning. Jag kanske behöver paus från spinningen i vår och bara vara vikarieresurs, för ryggen och lår/knäproblemet skull.

Pigg av Soma

Ska provköra Soma för intresserade kollegor på lördag. Jag repat lite hemma nu ikväll. Jag blir anmärkningsvärt pigg och klar i skallen av Soma. Den här tjejen uttryckte det så fint häromdagen: Det är endorfiner som festar i systemet… Det är dock rätt svårt att sova när det pågår en sådant partaj.