Månadsarkiv: juli 2013

Battlerope-nytt tillskott i redskapsbanken

Jag har införskaffat ett Battlerope (kallas även snakerope eller gymrope har jag förstått). Testkörde på ett cirkelpass en gång, har sett det lite varstans, och är tilltalad av att man jobbar ordentligt med baksidan av kroppen som ofta behöver fokuseras extra på för att balansera upp all aktivitet man gör framför kroppen. Nu har jag provtränat mitt rep ett par gånger och kan intyga att det är riktigt jobbigt, svettigt och tufft. Perfekt sällskap i cirkelpass, eller som ensamredskap i tabataintervaller, som jag gjorde idag. 4 min (20 s jobb 10 s vila) enarmspulsar och sedan 4 min tvåarmspulsar. Jag var helt färdig efter det. Riktigt utmanande för hela bålen och framför allt ryggen. Det märks tydligt att min kassa/trasiga vänsteraxel inte är lika stark som högersidan (det stör mig att jag inte lyckats rehaba bort det än).

Från september kommer det gå att boka PT-tid ute och då kanske råka ut för repet. Stay tuned.

20130725-214857.jpg

20130725-214913.jpg

20130725-214925.jpg

Annonser

Semestertankar

Jag tycker inte jag gör så mycket som är värt att blogga om. Tar det lugnt, äter gott och så. Jag kikade in hos TräningsglädjeSara och hon lyckas göra verklig (bild)poesi av vackra, lugna sommardagar.

Dagens aktivitet här har varit kajakpaddling och pulled porklagande. Bilderna la jag ut på Instagram innan idag, men de får vara med här också. I morgon ska vi baka bullar, rawfoodtårta och bollar till mammas födelsedag. Jag tänker dessutom träna pullups och med min nya leksak, repet!

20130724-192901.jpg

20130724-192914.jpg

#yoga30d slutrapport

Oj, vad 30 dagar går snabbt! För ungefär en månad sedan offentliggjorde Vevve och Jeanna utmaningen #yoga30d som startade på midsommarafton. Ett hundratal medlemmar i Facebookgruppen har delat med sig av erfarenheter, läst om varandras framsteg och bakslag, tagit del av frågor och svaren av yogalärarna i gruppen och kunnat inspireras av varandra. Gruppen är levande, varm, stöttande och klok så TACK alla medutmanare.

Hur har det gått då? Här är det lite svårt med var jag ska börja… Jag har tänkt, reflekterat och funderat på många saker. Om andlighet, vikten av att lyssna inåt och nedvarvning. Att man måste hitta sin väg. Jag har brutit genom egna begränsningar (stått på huvudet och gjort frivilliga kullerbyttor, inne illa för en som inte ”kan” vara uppochner) lyckats med positioner jag inte lyckats med tidigare, gjort glädjetjut och fått bättre självförtroende. Just glädjetjut är väl kanske inte så vidare yogiskt, men ”min” yoga inkluderar ett och annat glädjetjut när jag har gjort saker jag inte gjort förut. Yoga är tillåtande, inkluderande och handlar (återigen) om att hitta sin väg. Jag har praktiserat allt från andningsövningar, avslappningsövningar, kortare ”problemområdes”-program och längre flöden, allt via yogobe.se . Lyssna på kroppen, tvinga inte utan forcera mjukt på kroppens villkor. Såja, ni ser, mer eller mindre lösryckta meningar om min yoga30d-period.

Vad händer nu då? Jag är fortfarande nyfiken på yoga. Många av mina fördomar har kommit på skam (såklart, när man väl ger något en chans). Min kropp blir gladare och mitt sinne lugnare. Jodå, den hära yogan kommer att stanna.

Händer mycket…

… trots att semestern är på ingång. Jag övar vidare i gymmet. Alldeles snart på lunchen ska min brorsa få instruktioner och gymprogram.

Igår fick jag hem papper från Skatteverket som berättade att jag nu är godkänd för F-skatt, och min enskilda firma är registrerad. I höst kommer jag gå ner lite i arbetstid på min forskning för att ge mer utrymme till att jobba med träning, på både ett och annat sätt som det ser ut nu. Berättar mer när jag kan.

Ni vet väl att jag finns på instagram också? När bloggen är lite tystare kan man se vad jag har för mig där, både högt och lågt och snart med väldigt mkt semestertema. AmelieUppsala så hittar ni mig där.

Hejhej

Bloggen verkar ha tagit semester. Det är ok. Så får det vara. Jag har dock inte semester än tyvärr. Jobbar på, men det är lite motigt. En och en halv vecka kvar till ledighet.

Träning då? Yoga30d jobbas vidare på såklart (häng med! Se förra inlägget). Jag hänger på gymmet var och varannan dag och nöter övningar och teknik. Däremellan vilar jag min vänstra rotatorkuff som definitivt tagit semester. Rotatorkuffen är en samling muskler som har till uppgift att stabilisera axelleden. Just det är mitt problem, att axeln är på väg ur läge och att strukturer hamnar i kläm för att leden liksom glappar. Naprapatbesök idag igen. Förra veckan fick jag nålar, dry needling,som gjorde axeln sämre, men jag hoppas på förbättring denna gång.