Månadsarkiv: december 2013

Gott nytt år

Jag är i Blekinge hos mina föräldrar och tar det så lugnt så lugnt. Årets sista dag har jag simmat en halvtimme, badat varm bubbelpool en lång stund (hur skönt som helst!), ätit ännu mer fantastisk mammalagad mat och kakor, byggt ett skitsnyggt väghållningsfordon i LEGO och kramats med min familj.

Vi ses nästa år! Jag hoppas 2014 bl. a. innehåller utveckling, flow och inspiration. Vad vill du att ditt 2014 ska innehålla? Skriv ner, och titta till din lista någon gång månaden med frågan Vad gör jag för att få/nå listans punkter? Jag påminner er, säg den sista varje månad, om att kika till er lista. Hur låter det?

20131231-160503.jpg

Annonser

Somamove-ny release

Nya mönster till Somamove dyker upp snart och nästa gång jag kör på Campus1477 provar vi dessa. Söndag 5 januari kl 17 är datum och tid. Kom och låt kroppen vara i sköna rörelser, flödande, fokuserat i ca 45 minuter. Sedan varvar vi ner med guidad avslappning. Ge rörelsekärlek till kroppen och kroppen ger tillbaka välbefinnande, ro, endorfiner, rörlighet, balans och ännu mer om du vill. jag kan ta med en gäst så om du inte har träningskort på Campus1477 och vill prova, kontakta mig så ordnar jag det.

Här är teasern för nästa Somarelease.

Magiska övningar för lindring av ryggskott

Ryggskott. Har man någon gång haft det ryser man lite av tanken. Ryggskott är ett samlingsnamn för väldigt ont i ryggen. Orsaker kan vara många och sök alltid läkare om du samtidigt har feber, svårigheter att kissa eller bajsa, har känselbortfall eller domningar. Första gången ryggskott kommer hos kvinnor över ca 55 år bör det också utredas för att utesluta annan allvarlig orsak till smärtan.

Tillbaka till det klassiska ryggskottet, som gärna kommer i en oförsiktig vridning men utan särskilt tung belastning. När man helt enkelt inte reflexmässigt kopplat på tillräckligt med bålstöd. Ibland kan det plötsligt vara där när man vaknar o.s.v. Ta gärna receptfria läkemedel mot smärtan för att underlätta rörelse (rör dig klokt!). Jag tycker att man ska undvika läkemedel så långt det går, trots att jag är apotekare, men om alternativet är att man inte kan röra sig lika mycket så kommer det fördröja återhämtningen. Stoppa i er en Ipren eller motsvarande, kombinera eventuellt med Alvedon (ngt som innehåller IBUPROFEN kan kombineras med ngt som innehåller PARACETAMOL) om ni är rörelseinskränkta av smärtan. Behöver ni starkare smärtstillande så är det ändå läkardags.

Rörelse och lätt cirkulationsträning minskar smärtan, så rör dig så mycket det går. Promenera försiktigt, motionscykla, prova dig fram till något som funkar.

Här kommer några, enligt mina utbildare på The Academy, magiska övningar för just lindring av ryggskott.

Lägg dig på rygg med en liten ihoprullad handduk i svanken, så att svanken ligger någon eller ett par centimeter ovanför underlaget. Tippa bäckenet så du trycker lätt ner mot handduken med ländryggen, och svanka sedan så mycket du kan (tippar bäckenet åt andra hållet). Långsamt från läge till läge, i ca 5 minuter. Ja, precis. Länge ska det vara.

20131206-174702.jpg
De två översta bilderna nedan visar tippning av knäna från sida till sida. Fötterna i mattan hela tiden. Håll dig till smärtfritt intervall, tippa alltså bara till strax innan det börjar göra ont och sedan andra sidan.

20131206-174713.jpg

De nedersta bilderna visar en fots häl ovanpå den andra fotens tår, och tippa från sida till sida. Byt sedan så andra foten kommer överst.

Mamma! Bokmärk nu det här inlägget så du hittar hit nästa gång du har ryggont! ❤️

Kost-varför är det så svårt?

För handen på hjärtat, så VET ju de flesta av oss hur man ska äta hälsosamt. 8 av 10 svenskar tycker att rådet om att äta fisk 2-3 ggr/vecka är ett hälsosamt råd. Ändå är det bara 3 av 10 som äter fisk 2 ggr per vecka. 2 av 10 äter frukt och grönt enligt livsmedelsverkets rekommendationer, men jag är övertygad om att det är fler än så som vet att frukt och grönt är hälsosamt.

Ät mat från råvaror, mycket frukt och grönsaker, se till att få i dig ordentligt med fibrer (vilket du med största sannolikhet får om du äter mycket frukt och grönt och adderar lite havregryn/linfrön/bröd med hela korn) och få i dig bra fetter från fisk, olja, frön, oliver, avokado etc. Ät dig nöjd utan att vara proppmätt. Så, färdigt. Äter du såhär så spelar det inte så himla stor roll vad du har för exakta proportioner mellan kolhydrater, proteiner och fett. Det kommer gå fint ändå.

Varför är det så svårt då? Det kan vara ouppnåbara ideal, önskan om quick fixes, mediaexponering av dieter som lovar och lovar. Eller är det en kostnadsfråga? Råvaror är dyrt i jämförelse med färdigrätter där huvudlivsmedlet knappt går att hitta bland utfyllnaden. Livsmedelsindustrin som i jakt efter billigtbilligt och så stor vinst som möjligt producerar livsmedel som knappt förtjänar att kallas mat. Eller har vi inte tid att laga mat? Åh, det här med tiden! Det går att laga fantastisk mat från råvaror på samma tid som den frysta fiskgratängen behöver i ugnen.

Framförallt tror jag det handlar om beteenden och vår relation till mat. Belöningssystem, aptitreglering, vårt smaksinne som vant sig vid vissa smaker och även kräver dessa så småningom för att vi ska bli nöjda. Det handlar om människokroppens komplexitet och våra fantastiska förmågor som ibland även jobbar mot oss och i förlängningen för ohälsa. Det är därför som jag tycker det här är så häftigt och fascinerande.

Som kostrådgivare blir det otroligt viktigt att möta varje kund där den kunden är, och ta denna unika kunds resa därifrån. Att börja i rätt ände, med saker som kunden tycker känns utmanande men görbara. Baby steps för att öka sannolikheten för hållbara förändringar. Hjälpa och stötta, att visa att jag verkligen tror att kunden kan lyckas! Varje kunds potential är enorm, min utmaning är att hitta rätt motivationsknappar att trycka på. Jag jobbar med målbilder, visualisering och att noga följa upp. Aldrig skuld alltid uppmuntran.

Vad tycker du är svårt med kost?

Lussebullar

Jag blandar träning med annat hej vilt här. Precis som i livet. Igår, efter jag sovit en extra sväng för att jaga bort lite virusar som verkar försöka inta min kropp, så gick vi all-in för att fira första advent. Framför allt fira allt ljuspynt som dykt upp. Jag behöver visst det efter den kanske mörkaste november någonsin. Var är snön? Julgardiner, ljusstakar, julstjärna och lussebullar fick vi till i mitt hem. Lussebullarna bakade jag efter recept i senaste Buffé, där det hade blivit framtestat till det bästa receptet. Blev de goda? Jajemän. Är de goda dagen efter? Jajemän. Nybakt bulle tycker jag inte är en bedrift att få god och härlig. Däremot att fortfarande vara god och saftig dagen efter, DET är lite svårare. Så här kommer receptlänken för er som gillar traditionella bullar. Förresten så går det utmärkt att baka bullarna på siktat dinkelmjöl, vilket var det enda ”vanliga” mjölet jag hade hemma.
Den här påsen ska bytas mot pulled pork. Min bror och jag ska köra byteshandel. Win win!

20131202-104148.jpg