Månadsarkiv: februari 2014

Mer rörelse i vardagen gör skillnad!

Ni har med största säkerhet hört det förut och det är SÅ värt att lyfta igen. Hur mycket rör ni er egentligen? Nä, inte träningstimmar utan hur rör ni er all övrig tid? De allra flesta av oss, när vi rannsakar oss själva, rör sig inte särskilt mycket i vår vardag. Vi sätter oss ner när vi får tillfälle. Eller så har vi ett jobb där vi redan sitter hela dagen. Ja, jag sitter också för mycket.

Det finns ett roligt exempel på en ganska typisk person som kanske t.o.m. tränar till en klassiker MEN tar bilen till jobbet på morgonen, tar hissen till kontoret, sitter framför datorn hela dagen, kör hem bilen, tar sedan bilen till gymmet för att SITTA en timme på en spinningcykel. 🙂 Ja, ni fattar det absurda.

Det är fantastiskt om man tränar regelbundet, men för att verkligen påverka folkhälsan och minska välfärdssjukdomar så är min övertygelse om att mer rörelse under den vakna tiden på dygnet är nyckeln.

Tips för att få in mer rörelse i vardagen:
-Välj cykeln eller promenera dit du ska när det är möjligt.
-Den klassiska om att ta trappan istället för hissen.
-En till klassiker om att kliva av kollektivtrafiken någon station längre bort.
-Mikropauser på jobbet där du ställer dig upp, går en runda runt kontoret innan du fortsätter.
-Dagsutmaningar om att göra exempelvis 100 benböj på en dag, utportionerat i svettfria doser.
-Har man ett jobb som tillåter kan man öka dagsutmaningen genom att lägga på 100 utfallssteg, 50 push-ups, 50 stående framåtfällningar (bugningar), 50 diagonala knäindrag. Går fortfarande att portionera ut i svettfria portioner, men är svårt att utföra i klackar och klänning om man har det som arbetsklädsel. Eller passa på när du lagar mat, eller så mycket du hinner på lunchen. Lite bättre än inget. ALLT är bättre än inget.
-Städa mer. Hehe, ska komma från mig som inte håller städning som favoritsysselsättning… Hursomhelst så RÖR du ju dig när du städar. Mycket mer rörelse än att sitta i soffan, och rörelse gillar jag!
-Istället för svärflaska t.ex där man lägger pengar om man råkar svära, byt pengar mot benböj/push ups/burpees etc. Andra ovanor kan man också utmana.
-Ha en stegräknare. Konkret mått på hur många steg man tar. Studier visar dessutom föga förvånande att när man har stegräknare tar man fler steg än när man inte har det. Kanske är det tävlingsmomentet…

Jag vill ha fler tips! Fyll på i kommentarsfältet om ni har en idé på hur man kan öka sin vardagsrörelse.

Positiva effekter av mer vardagsrörelse: ökad ämnesomsättning, piggare, bättre grundkondition (till en viss gräns, och beroende av vad för konditionsnivå man har), möjligtvis bättre sömn och aptitreglering. Ja, liknande effekter som av träning.

Annonser