Månadsarkiv: juni 2013

#yoga30d

Jag är ganska tyst, men jag har desto mer för mig. Det händer spännande saker i mitt liv. Håll utkik framöver 🙂

Jag gillar (tränings-i det här fallet) utmaningar och brukar hoppa på lite allt möjligt. Sommarens utmaning heter yoga 30 dagar och är precis vad det låter. Lite eller mycket, långt eller kort spelar kvittar, men 30 dagar i följd handlar det om. Midsommarafton var första dagen. Gruppen på Facebook heter som rubriken och är ni nyfikna, häng på! Jag och många andra i gruppen hittar yogainspiration på yogobe.com . Fantastisk sida där du ställer in nivå och önskad tid så kommer sökträffar som passar. Jag har provat små program av Johanna Andersson, Milla Floryd och Magnus Ringberg hittills. Happy hips, ryggsekvens vinyasa flow, kaffeyoga och ländryggsavslappning t.ex. Visst låter det som karameller?!? Det är det! För både kroppen och själen.

Barnets position. Här kunde jag somnat.

20130627-144506.jpg

Annonser

Hemgjord glass

På begäran från Instagrambild på hallonglass så kommer här receptet. Alldeles vanlig gräddglass blir det. Genuin och härlig och passar som avslutning på långhelgens försmak på semester.

5-6 portioner
En knapp dl socker
2,5 dl grädde
1,25 dl mjölk
1 ägg
Knappt en halv tsk vaniljpulver
125 g hallon
(kokta 1 min enligt livsmedelsverkets rekommendationer)

Vispa ägget fluffigt, tillsätt sedan sockret under fortsatt vispning. I med mjölk och grädde, vispa vispa. Vaniljpulver och avsvalnade hallon, visp igen så allt blandar sig. Smeten är lös. Häll i glassmaskin eller sätt in i frysen och ta ut varje kvart och rör runt. Glassmaskin tar ca 30 min. Frysa manuellt tar ett par timmar, kanske mer.
Riv över god choklad innan servering, chilismak var toppen.

Hallonen kan bytas ut mot annan smaksättning. Ägg och gräddmjölken är konsistensgivare i det här receptet, byts dessa ut blir slutresultatet annorlunda. Sötning och smaksättning kan man variera.

20130623-222504.jpg

Utelek

D71_1480

D71_1455

D71_1444

D71_1443

För att kompensera mycket stillasittande Quizkampsspelande med familjen så tog vi med lite leksaker ner till ett öppet grönområde för att få lite rörelse i kroppen. TRX, kettlebells och en käpp togs med. Efter lång och skön rörlighetssekvens med käppen, diverse långa utfallsvarianter med vrid och bear walk (så kul när man får till björnkravlandet med flyt) så gjorde vi en snabbcirkel med kettlebellsvingar, TRX-rodd, burpees, skridskohopp med TRX-stöd, fällknivsvariant med käppen och utfall. 45 sekunder per övning passar, 3 varv blir lagom jobbigt ;).

Lic. Träningsinstruktör/PT steg 2

I söndags var sista utbildningsdagen för den här gången och igår skrev jag tentan på steg 1. Jag har lärt mig väldigt mycket och börjar landa lite. Det gick snabbt i svängarna när jag var hemma vid 20 i söndagskväll och på jobbet 12 timmar senare, så jag har inte riktigt haft tid att reflektera och smälta grejerna än.

På steg 2 var vi 16 stycken med blandade bakgrunder och erfarenheter. Ett skönt gäng där fokus och viljan att lära var häftig. Tiden utnyttjades väl och det var inte många minuters paus mellan 9-18. Vi har fokuserat på gymträning vad det gäller övningar, instruktion och teknik. En kort bekantskap med olympiska lyft gjorde vi också (frivändning och ryck), det var jättekul.

I sommar kommer jag att hugga tag i vänner och familj och snickra träningsprogram och instruera övningar för att öva till PTdelen i augusti. Inte så många veckor dit…

Bilderna är suddiga, men ni ser vad jag gjorde i alla fall 😉

20130619-065810.jpg

20130619-065855.jpg

20130619-070247.jpg

Hemmaträningstips

Under tiden jag utbildar mig och anstränger mig kvällstid för att ha tid att ens förbereda mellisbyttor till nästa dag, så kan ni få dagens tips signerat Linus Johansson

I kväll kom jag faktiskt hem lite tidigare, redan 18.30, så jag har nyss provtränat. Riktigt skönt sätt att få igång cirkulationen lite. Eftersom jag har lite tid innan jag trillar i säng, tänker jag ge min kropp lite rulltid på foamrollern. Yeah!

Nästa år…

… Kan vi säga att vi sprider ut intensiteten (av jobb och hobby, fritid) på fler månader än maj. Det kan ju inte vara meningen att det ska ta halva juni att återhämta sig. Det har varit lite mycket saker på sistone som tagit energi, och för få som gett och boostat lagren. Jag jobbar på balansen. Ingenting sker av sig själv, det är jag som måste välja mina aktiviteter och vilka jag omger mig med. Ansvaret för stressen jag upplever är i stor utsträckning mitt eget. Så hur håller ni er balans? Vad ger er energi? Har ställt frågan förut, men värd att tänka över igen. I dag äter jag lunch med någon som ger mig energi, och sedan väntar första dagen av PT steg 1 i Stockholm. Spännande.