Månadsarkiv: april 2013

Mat som hamnat i min mage idag

20130430-220600.jpg

Övre raden till vänster, sanslöst god blodgrape med salta mandlar. Bilden är från igår men favorit i repris idag. Sillen intill var god med ägg, crème fraiche/kesella och kål/morotssallad. På nedre raden syns Blueberrys smarrigaste lunch, veggie wrap kit. Rawfoodbollar med havregryn, cashewnötter, kakao, carob, aprikos, dadlar, vaniljpulver, mandelsmör och lite kokossocker. Sonen gav dem högsta betyg.

Annonser

Blogger boot camp mamma

Med mindre än 5 timmars sömn i kroppen efter en himla trevlig disputationsfest i fredags, släpade jag mig upp i lördags morse och mot Stockholm. Mot SATS hötorget på Blogger boot camp mamma. Jag känner mig fortfarande lätt omtumlad, som när något överträffat mina förväntningar. Framför allt så var det så himla mysigt och trevligt. Några av tjejerna har jag sett förut i bloggvärlden, och många var nya. Väldigt välkomnande härlig känsla i gruppen tyckte jag, vilket underlättade första sessionen som var HIIT där vi jobbade i par. Jag jobbade med härliga Elin och Trendoträning-Anna basade och presenterade enkla men effektiva övningar i tabataintervaller. Vi varvade ner med skön yogastretch och efter snabbt ombyte så återsamlades vi för föreläsning. Anna delade med sig av sina erfarenheter och pratade om nyttan med att träna under graviditet och vad som är lämpligt och olämpligt med bakgrund i vad som händer i kroppen allteftersom graviditeten fortgår. Intressant och bra sammanfattat.

Lunchen var skön utan stress och jag hann prata en hel del med bl.a. Josefin. Jag hann även köpa nya strumpor från Gococo. Något som jag verkligen behövde, eftersom ansenlig tid gått åt att leta i strumplådan på mornarna på sistone…

Efter lunch var det dags för Lofsan. Kick-ass mamas heter cirkelträningskonceptet hon kör på Rosa skrot. Passet var upplagt för mammor, även nyblivna, och gravida. Inga hopp, övningar som belastar höfterna och bäckenet jämnt och väl valda övningar som utmanade bålen tredimensionellt. Det var effektivt och jobbigt och jag gillade verkligen tidsupplägget med kortare och kortare intervaller för varje varv. Efterföljande föreläsning var grymt bra. Hemläxan blev att kolla upp snippgympa.nu. Viktigt för alla kvinnor och såklart särskilt gravida och kvinnor som fött barn. Jag kände inte till snippgympa.nu och gillar konceptet. Lägg till i twitter/facebook/instagramflöde och bli påmind om dagliga knipsessioner.

Sedan var jag tvungen att pipa hemåt och med mig hem fick jag en tung goodiebag och ett klädpaket jag vann. Sofy har lovat att lägga ut bilder på goodiebagen (mina bilder föll på självcensur, fick varken till layouten av alla grejer eller ljuset) och på länken till henne hittar ni bilder från dagen. I min mobil finns två suddiga bilder på Lofsan, nästa gång måste jag ta fler bilder! Tur att andra har dokumenterat. Elmina, Karin och säkert fler jag inte har hittat till ännu. Var du där? Säg hej i kommentarerna, så hittar jag till dig också!

Förutom materiella ting så tar jag med mig nya bekantskaper, endorfiner, kunskap och en härlig känsla av att vara en av alla bbcmammas starka morsor ifrån dagen.

Tack träningsevent.se för en fantastiskt ordnad toppendag! Håll utkik där för kommande event, det ska visst hända något stort den 9 november i höst 🙂

En bild bjuder jag på. Min vinst, jag är så glad över den!

20130428-220558.jpg

Hemmaträning

Jag trollar med knäna med schemapusslande både på jobbet och hemma denna veckan. Ingen annan som jobbar åt mig när jag är sjuk direkt, så det har hopat sig något. Men en sväng hemmaträning finns nästan ALLTID plats för. Kvällens två varv av följande:
15 airsquats (eller benböj på svenska)
20 utfallssteg med rotation över främre benet
10 höftlyft på boll
10 hälsande hunden (diagonallyft arm och ben från knä och handstående)
10 armhävningar
10 hamstringscurls på boll
10 sidoplankan-höftsänk/lyft och ca 30 sek stilla på varje sida

Sedan försökte jag mig på pikindrag på boll, från plankstående med fötterna på bollen till pik-stående. Ett par försök kändes riktigt bra, men jag tror inte de såg lika bra ut som de kändes 😉

Tillbaka! tror jag…

Jag sov 12 timmar i natt. Njaej, inte stenhårt sammanhängande, omöjligt för en småbarnsmorsa, men ändå 12 timmar. Jag vaknade pigg och glad för första gången på över två veckor. Förbaskat envisa virusar jag har haft. Jag hade min söndagskettle och även om min insats var ganska skräpig p.g.a. hostattacker (nä, jag trodde inte de skulle vara så många), så blev nog deltagarna trötta och genomtränade.

Det blir en ond cirkel när man är sjuk och inte orkar med ens vardagsaktivitet. Jag blir så himla låg av att tvingas vara stilla, och ÄNNU tröttare av inaktivitet. Så nu hoppas jag att jag jagat bort de sista virusarna så jag orkar med vanlig aktivitetsgrad igen.

Eftermiddagen har bjudit på utelek med promenad till affären för att köpa glass. Så himla skönt ute. När vi kom in vilade vi lite och somnade, både jag och sonen. Nu lyssnar vi på Mora Träsk och jag har en showande fyraåring som förutom målar majblommor sjunger med högt och tydligt och dansar mitt i pysslandet. Härligt!!

Siffror

Sedan sist, ett enda sjukdomselände som är drygt att återhämta sig från. Hostar så löjligt mycket fortfarande.

Antal jobbedagar som tillbringats i soffan eller sängen: 5
antal doser febernedsättande/smärtstillande: tappade räkningen redan innan helgen
antal avsnitt av Hem till gården och Holby city (hej dag-tv): 6/3 (dubbelavsnitt av Hem till gården)
antal träningspass: 0 såklart, även om jag skulle kunnat räkna promenaderna till affären som smärre träningspass med tanke på ansträngningsgraden.

Sjukdomsepisoder tar inte fram det bästa i mig…

Trevliga saker jag kan tipsa om är mindfulness/meditationsappar. Headspace tycker jag är fantastiskt trevlig, den hittade jag via Sara. Mindfulness appen och mindfulness appen II har jag läst om hos tajtsen och de verkar intressanta. Mer eftertanke och tid för mental återhämtning i vardagen!

Snabbmat, lax med blomkålsmos

Snabbt, enkelt och gott!

Ugnsbaka lax, tar ca 20 min för en färsk bit till 4 portioner. Koka blomkål mjuka i ca 10 min, häll av vattnet och häll på en skvätt grädde och kryddor, salt och peppar räcker. Mixa så slätt som önskas. När laxen är klar så är det färdigt. Servera gärna med sallad på spenat, äpple, finstrimlad vitkål för extra krispighet och slå över vinägrett.

Sjuk

Sjuk som i nästan 40 graders feber. Jag brukar inte ha feber så det här med hög dito är jag verkligen inte så bra på. I natt vaknade jag och hjärtat dunkade som under en lättare löprunda. Roade mig med att räkna vilopulsens slag och därifrån göra uppskattning om febern. Har nämligen för mig att vilopulsen stiger ca 10 slag per grad feber. Meeen, jag kan bekräfta att det är ett väldigt grovt mått, som nog inte är tillförlitligt för någon. Hade det stämt hade jag då haft 43 graders feber…

Vad gör man mittinatten när man väntar på att febernedsättningen ska kicka in så man kan somna om? Jo, man kan lyssna på Inner strength podcast. Fint avsnitt med Sparkibaken-Terese. Jag har inte lyssnat på avsnitt ett och två… Perfekt att göra nu 🙂

Luftrören gör fortfarande vansinnigt ont och slemproduktionen gör det lite besvärligt att andas. Måste försöka få hem slemlösande idag. Brukar inte tycka det funkar så bra men omfamnar även placeboeffekter för tillfället.

Har ni tips på andra podcaster jag kan fördriva tiden med?