Månadsarkiv: maj 2014

Bli Starkare-Jari Ketola

Innan köpahus-sälja lägenhet-flyttkaoset tog vid här för några månader sedan fick jag hem ett recensionsexemplar av Jari Ketolas bok Bli Starkare av förlaget Sisu Idrottsböcker. Boken har varit nedpackad och ur synhåll ett tag av ovan nämnda orsaker, men så idag kom den fram. Bli starkare riktar sig mot den som vill träna lättillgängligt med kroppen som redskap, hemmatränande eller semestertränande t.ex. Du kan göra så otroligt mycket med bara kroppen som motstånd (, lägg till ett enkelt slynggym och möjligheterna blir nära oändliga) och med en handduk som redskap i några av övningsexemplen. Samtliga övningar finns filmade på en tillhörande webbsida där man kan gå in och kolla utförandet i rörlig bild om man funderar på någon detalj. 

Inledningen av boken ger lättillgänglig teori om träningsupplägg och vikten av förändra, utmana för att fortsätta få resultat. Den här teoribiten sammanfattar kort och kärnfullt vad jag försöker förmedla när jag tränar klienter under lite längre tid. Exempel på hur man kan ändra upplägget om man har stannat upp i utvecklingen, olika styrkezoner och hur man tränar i respektive zon. Den här delen om träningsplanering är applicerbar på all styrketräning oavsett vad för vikter, redskap eller motstånd man använder!

Övningsbanken är uppdelad i tre delar. Grundläggande styrkeövningar, funktionella övningar och explosiva övningar. Varje del är indelad efter muskelgrupper så som benövningar, magövningar etc. Du får mycket tekniktips, och tack vare möjligheten att kunna se övningarna filmade blir de lätta att följa även om man inte känner sig så hemma bland styrkeövningar. 

Boken har bred målgrupp eftersom man kan ta till sig olika delar av boken beroende på vad för bakgrund man har. (Hej explosiva övningar! Er ser jag fram emot att lära känna mer.) Alla kan dessutom vara hjälpta av att träna back to basic emellanåt. Lite grundträning för att hitta tillbaka, stärka upp svaga länkar i grundrörelser och slipa på tekniken. Kanske som ett avbrott från andra styrkezoner där det ”händer” mer. Är kroppen inte grundtränad ökar dock skaderisken och du kan dessutom inte tillgodogöra dig träningen i andra styrkezoner lika bra. Kanske ta med boken som påminnelse att ta med träningen på semestern. Din kropp förtjänar rörelse även då.

Jag har rekommenderat boken till PT-kunder som tränar hemma en del. Sisu Idrottsböcker har en medlemsklubb med riktigt förmånliga ”bli medlems erbjudande” och som medlem har du sedan bättre pris på böckerna som finns att köpa där. Om du som jag gillar att utöka träningsbiblioteket.

20140512-220727.jpg

Annonser

Hälsohets, ortorexi och Jonas Colting

Precis när det slutat snackas om förra veckans debatt där Jonas Colting och Yvonne Lin med flera debatterade om hälsohetsen är hälsofarlig så får jag till ett inlägg. Bättre sent än aldrig, och ämnet är synnerligen aktuellt oavsett hur många andra som pratar om det samtidigt.

Till att börja med om ovan nämnda debatt, så pratade de om olika saker. Yvonne Lin pratar om ortorexi, när det blir tvångsmässigt att vara hälsosam, och Jonas Colting pratar om att fredagsmyset blir onsdagsmys och hela-veckan-mys och lyfter problemet med associationen mys=något att äta. Ortorexi är ett problem bland folk som tränar, och bland de som tränar mindre, som mår dåligt/får ångest över att de inte tränar eller när de äter saker de själva klassificerar som ohälsosamma. Stillasittande är också ett problem, kanske utvecklade länders största folkhälsoproblem. Extremer blir problem, optimal dos är sällan varken minimalt eller maximalt(många poänger i den länken). Att träna för mycket, som att träna för lite. Inga protester, eller hur?

Både Colting och Yvonne Lin har såklart poänger, men de drunknar lite i debattsorlet. För den stora, stora populationen som inte har tillräckligt med rörelse i sina liv, investera i er hälsa genom att röra på er, annars måste ni för eller senare avsätta tid till ohälsa. För den tränande populationen (autokorrekt vill ändra till kopulationen…) som kanske tränar crossfit, triatlon, ultralöpning, för en svensk klassiker etc, investera i er hälsa genom att återhämta er ordentligt, annars måste ni förr eller senare avsätta tid till ohälsa. Tvångsmässigt hälsosam blir mer komplext än det motsatta, att komma igång och röra mer på sig. Det finns en sjukdomsbild ofta utan sjukdomsinsikt och det som är tråkigt med att ställa stillasittande och ortorexi som motpoler är att ortorexin tenderar att bagatelliseras. För de som drabbas är det en allvarlig sjukdom.

Det här med mat och känslor då? Och att mys kräver något gott att tugga på. Det här ser jag inga fördelar med. Ät för sig, mys för sig. Ibland samtidigt, men myset är INTE det som äts. Mat är mat. God mat är gott. Mys är närhet, att omge sig med personer man mår bra av och att göra saker tillsammans. Avdramatisera maten åt båda håll, för att lyckas med ett sunt förhållningssätt till mat. Ingen mat är förbjuden. För att vara så snäll som möjligt mot din kropp så ät lite av allt, och inte för mycket av något. Livsmedelsgrupper som bör ta större plats än andra, det där vet de allra flesta av oss. Det svåra är att hitta sin balans, för de där vanorna, belöningssystemet och livstempot sätter ofta käppar i hjulen för oss.

Jag sammanfattar spretiga tankar i punktform:
-Många av oss rör oss för lite.
-En del av oss tränar för mycket och får ångest av att äta muffins, eller behöva hoppa över ett träningspass.
-De flesta av oss skulle må bra av att mysa mer, d.v.s. umgås med folk som får oss att må bra.
-Mat är gott, och livsnödvändigt.
-Mat är varken förbjudet, uppåttjack eller bör bli synonymt med ovan nämnda mys.

Såg ni debatt? Vad tycker ni?

Jag måste

…dela det här. Särskilt delen om att larmet delats tusentals gånger på Facebook medan förtydligandet om att det är små mängder och att det är större hälsorisk att låta bli frukt delats ett par hundra. Perspektiv folks. Ifrågasättande. Det tycker jag är viktigt.