Månadsarkiv: november 2013

Återanvändning av gammalt inlägg. Dubbel träning ger INTE dubbla effekten

Idag tänker jag på det här igen. Fortfarande lika aktuellt. Det är en så tråkig missuppfattning att träning där du inte tar ut dig fullständigt inte verkar ”räknas”.

Varför tränar du? Låt syftet med din träning bestämma upplägget.

Idag har jag jobbat med en talangfull elitorienterare. Han har en otroligt framgångsrik säsong bakom sig och säger att han tränar nog mindre än många andra. Han har varit förskonad från skador, och kunnat prestera på topp på rätt tävlingar. Innan vi sa hejdå sa han att han hoppar över (löp)träningen idag för kroppen är för trött. Klokt säger jag.

Update: Ett inte hade kommit bort, så jag förstår om inlägget var lite svårtolkat. Om poängen är svårtydd: variera mera och våga träna lugnt för att kunna ta i ordentligt på de få högintensiva passen och på så vis få ut mer av dem.

Annonser

Självcoaching

Självcoaching ägnar jag mig ganska mycket åt emellanåt. Framför allt för att få lite överblick. Var är jag på väg? Vill jag dit? Vad behöver jag göra för att ta mig dit? Det går att applicera på delar av livet, eller livet i stort. En enkel och tilltalande modell som jag ofta använder mig av på mig själv och en och annan kund är nuläge till önskat läge (se skiss på bilden nedan). Här punktar du ner ditt nuläge och drar en lång pil till definierat önskat läge. Sedan skriver vi vad vi tror krävs av oss för att nå vårt önskade läge, vad behöver jag göra? Längs med pilen ritar (skriver) vi även våra resurser, vad har jag för tillgångar som hjälper mig mot mitt mål? Slutligen ritar vi dit hinder och strategier för att ta oss runt hindren eller använda hinder som en tillgång/styrka istället. Prova gärna och kommentera vad ni tycker.

Jag tycker det är väldigt skönt att se riktning och mål sådär på papper. Eller att få konkretisera en situation som man inte riktigt trivs i och allt man vet när man börjar på det vita bladet är ex. jag känner mig stressad, och så löser sig resten genom framskisseringen på pappret. I bästa fall får man en plan, i näst bästa fall har man i alla fall identifierat skillnaden mellan nu och önskat läge. En och annan aha-upplevelse kan man få på köpet. Notera att även om man är helt nöjd med allt kan man göra lägesinventeringen för att hjälpa sig själv att identifiera vad som är så bra just nu och hur jag behåller det så.

Fråga er själva svåra frågor och svara uppriktigt. Ha riktning och mål så ökar känslan av att ni har kontrollen på ert liv. Våga drömma, våga vara nöjda, beröm er själva och våga bli lyckliga.

20131113-143715.jpg

Chokladbollar med keso

Mina chokladbollar är alltid efter humör och vad som råkar finnas hemma. Ibland blir de inte ens med smak av choklad. Uppochhoppa stod för ursprungsinspon way back, och eftersom jag tycker Sofy har en fantastisk blogg tycker jag ni ska kika in till henne om ni inte hälsat på där på sistone.

Tillbaka till chokladbollarna som det hamnade keso i. Inga konstigheter.
2 dl havregryn, en näve chashewnötter, 7 supermjuka I love eco aprikoser (löjligt mjuka), en halv tsk vaniljpulver (knappt, jag tycker att för vaniljigt=äckligt), 2 eller 3 msk kakao, zest av en tvättad ekocitron (det yttersta på skalet) och två stora skedar keso (eller tog jag tre…? spelar i vilket fall ingen större roll). Mixade havregryn och cashew först och sedan mixade jag lite för varje ny ingrediens jag stoppade i. Ett par msk vatten behövdes för att smeten skulle sätta sig till en sammanhängande massa. Rulla bollar och rulla bollarna i kokos. Klart. Apropå bilden nedan så fanns det ungefär dubbelt så många när bollarna var nygjorda. För att få en uppfattning om hur många bollar det blir.

20131105-210247.jpg

Mindful löpning

De flesta träningsformer funkar ungefär som mindfulness. Att vara närvarande i nuet. Koncentration, fokus, kontroll, att ge sig hän åt andras instruktioner, teknikkrav. Något eller flera saker går att hitta i vilken träningsform som helst. Yoga tränar medvetandet aktivt som en del i träningsformen, i andra typer av träning får man det på köpet eftersom det är helt omöjligt att tänka på något annat än det man gör för stunden. Den här tillfälliga frikopplingen av det ständiga tankeflödet i hjärnan är en av anledningarna till varför träning funkar så bra att rensa huvudet med, sortera tankarna, stressa ner.

Idag använde jag transportlöpningen till förskolan som bortkoppling/avkoppling/frikoppling. Jag springer med musik i öronen ibland, och är jag på rätt humör så kan jag förlora mig fullständigt i musiken, mina steg, andetag och hjärtslag. Det underlättade nog ”löparbubblekänslan” att det nu är mörkt ute 16.30. Omhuldad och inbäddad av mörkret. Ganska lite runtomkring existerar, mer än ganska passivt kontrollerande av trafik på lämpliga ställen. Så otroligt befriande.

Dagens mest euforiska intervaller sprangs till MIKA-Stardust. Prova om ni är musikspringare!

PS. Mindfulness inkluderar mer än att vara i nuet. Framför allt är mindfulness det DU vill att det ska vara. Om det inkluderar att vara mer medveten om nuet, eller uppmärksamma alla dina ”blessings” etc. tycker jag inte spelar någon roll. Lycka nu av Titti Holmér är en fantastisk bok om mindfulness. Kostar runt en femtilapp i pocketversion och har så mycket klokheter att den håller att läsa flera gånger.

20131105-203859.jpg
Bild lånad från Pinterest