Månadsarkiv: februari 2013

Bra start ger bra fortsättning

br />
20130226-090407.jpg

Eller iallafall ökar chansen för bra fortsättning. En variant av mina bra starter är kesella med fil, hallon, blåbär, rostade solrosfrön, kokoschips och chiafrön. I koppen finns ljuvligt licorice & cinnamon-te och rågkusen har bregott och smakrik ost på.

Annonser

SOMA som dagens räddning

20130225-223020.jpg

Ibland behöver man saker att ta till. När man behöver komma tillbaka upp på banan liksom. Jag vabbar fortfarande och för ett par år sedan skulle jag fått psykbryt för flera dagar sedan trots att anledningen till den ofrivilliga husarresten är något jag inte rår över och kan påverka. (Jag överdriver husarrest, idag har vi faktiskt varit hos läkaren, så lite utflykt i alla fall…)

Mitt hemliga vapen är inte alls otippat träning i någon form, och ibland vilken form som helst. Idag dög dock inte vilken form som helst. Jag behövde ny energi, fokusera, total närvaro för att samla mig både för ännu en vabdag och inför tandläkarbesök imorgon. Jag behövde SOMA.

30 minuter senare var jag svettig, lycklig, pigg, lugn och varm inombords. Så värt. Nu känner jag mig tryggare inför tandläkarbesöket och energin kommer säkert behövas under resten av morgondagen då sonen förhoppningsvis äntligen kommer vara pigg.

Vad har ni för knep för att ”hitta tillbaka”, stressa ner, ladda upp?

Kålrabbi- och äppelsallad

När åt du kålrabbi senast? Kålrabbi är en bortglömd grönsak. Nästa gång du går förbi den i affären, låt den följa med hem. Ha den som sällskap till annan råkost, t.ex. morot eller äpple, eller varför inte alltihop i samma bytta? I en kålsallad skulle den göra sig ypperligt.

Idag rev jag en halv kålrabbi och ett äpple och åt till min Flygande Jacob med fullkornsris. Det var gott alltihop!

20130224-204006.jpg

Lördagslängd

Inte lördag-slängd utan längd som i skidor. Och inte på TV, även om delar av familjen håller koll på det där, utan i spåret bara ett par hundra meter från min dörr.

Det var härligt och i återhämtnings- och frisk luftsyfte. Gårdagens gymlek sitter som en smäck i ryggen, men lite mjukare nu. Jag konstaterar att jag springer snabbare än jag skidar. Vilket säger mer om skidåkningen än löpningen ;). Nu kommer mer familj. Mellofestligt ikväll. Mysigt med huset fullt.

20130223-160531.jpg

Borde låta mina skidor åka något i fäderns spår snart igen.

Fredagsfys som blev fredagsmys

Jag avslutar vardagarna i den här veckan med en jobbedag minsann. Om jag kom ihåg hur man gör? Knappt. Fick jag något gjort? Ja, massor. Blev jag trött. Ja!! Men det kan ha varit den skräpiga sömnen som var boven där. Nej, inte sonen som stört min skönhetssömn. Oklar anledning till varför jag har vaknat varenda gång jag har vänt mig i sängen inatt. Onödigt i vilket fall.

Mina föräldrar och min lillasyster kom igår. Efter 3 timmar här hade pappa hunnit baka 2 sorters småkakor. Idag när jag kom hem från jobbet hade han även bakat saffranslängder med mandelmassa, äpple, russin och mandel. Joråsåatte. Här levs det sött och gott för tillfället.

Lillasyster ville träna idag, och jag ställde upp som gymsällskap. Hade en mer eller mindre random lista på övningar som väntade på att provas nästa gymbesök, så den tog jag med mig. Lillasysters kille följde också med. Jag var inte alls pepp, och tyvärr så kom aldrig peppen ifatt även om jag var mycket piggare när jag gick än när jag kom. Jag hann ändå med en hel del. Som sagt, det fanns inget tema på passet mer än att det var övningar jag ville göra. Som uppvärmning rehabade jag. Alla mina skavanker. Fötter, höfter, bröstrygg. Sedan följande. Varje övning gjordes till uttråkning och det gick ganska fort.

-Knä till armbågar hängande i stång. Eller så högt upp som möjligt i alla fall.
-Burpee till Pull-up. De tre första Pull-upsen går bra, sen hoppar jag mer och mer uppåt och bromsar ner. Här kände jag mig nästan tuff en liten stund.
-Hög TRX-rodd. Ja, en vanlig rodd med armbågar ut och handtagen till armhåle/axelhöjd.
-Frivändningar med olympisk stång. Men de gick inget bra. Fick ont i ryggen av för mycket svank. Får inte till det. Öva mer.
-Bålrotation hållande i änden av en olympisk stång, och andra änden fastkilad i en viktplatta. Övningen kommer från Jari Ketolas program i senaste Fitness lifestyle.
-Step-up på bänk, med stång på raka armar över huvudet. Även denna övning från samma program som övningen ovan.
– Maxtest armhävningar. 20 stycken.

Det var tänkt som fredagsfys, men tempot kunde man knappast imponeras av så det blev faktiskt mer fredagsmys. Helt ok. Väldigt fint faktiskt och med tanke på att jag redan har träningsvärk så verkar övningarna bitit ganska bra.

Kvällen har bjudit på isskulpturvandring nere i stan. Fantastiskt vackra skulpturer.

20130222-212024.jpg

20130222-212038.jpg

Lite mer fredagsmys på foamrollern nu. Den är så himla bra!!

Helt ur rutinerna, fortfarande VAB

Min son är fortfarande sjuk. 6 dygn av hög feber, men dagens topp var i alla fall ”bara” 39,5. Mycket bättre än när måndagen bjöd på 41 grader. Två vändor till akuten, men det verkar som att kroppen kommer klara av infektionen utan hjälp av antibiotika. (Läkaren var alltså inte tillräckligt övertygad om att det är bakterier, men jag är faktiskt det nu när febern verkligen inte ger sig. Det blir ju ändå bättre så antibiotika kommer inte behövas med den här trenden i tillfrisknandet.)

Mycket oro och hämta vatten, läsa saga, hämta glass, ta feber, ge febernedsättning och fick han Alvedon eller Ipren senast*? Och när var det? Krama, klappa, kyla, lindra, låna ut arm som kudde dag som natt.

Löjligt mycket stillasittande för min del. Jag är verkligen inte bra på att vabba. Kroppen säger ifrån, huvudet vill ha utmaningar, och framför allt vill jag ta paus från oron och ansvaret. Jag behöver aktivera mig för att få energi, och känner mig helt ur rutiner och gängor efter nästan en vecka i VAB-träsket.

I morgon kommer mina föräldrar och lillasyster på besök. Det ska bli härligt att ha dem här några dagar.

Så här är livet med barn.Det viktigaste först <3. Och det brukar tackochlov vara ganska få VAB-dagar. Rutinerna kommer snabbt tillbaka med den vanliga vardagen. Imorgon ska jag njuta ohämmat av lunch-Functional med brorsan som barnvakt. Med all choklad jag okynnesätit idag så kommer jag ha farligt tryck i benen.

*Hett tips vid hög feber, varva Alvedon och Ipren var fjärde timme så hinner förhoppningsvis inte febern toppa innan man kan fylla på nästa dos och man håller sig under maxdoserna per dygn.

Vab och ny Uppochhoppa-utmaning

Här blir fortsatt vab imorgon och med största sannolikhet tisdag. Sonens feber vägrar att gå ner. Stadigt över 39,5 grader i 3 dygn, stackars liten. Febernedsättning funkar ok, och då får man passa på att servera mat… Annars är det mest glass som går ner. Glass är ok när man är sjuk.

Uppochhoppa har snickrat ihop en ny utmaning. Jag är med på ett hörn. Mina utgångsvärden är 12 armhävningar och 35 burpees/3 min (med både hopp och armhävning). 3 km har jag inte lyckats ta tid på än, vi får se om knät vill vara med. 12 mars sluttestar jag!!