Månadsarkiv: oktober 2013

Viktväst och persiljesmoothie

För några veckor sedan köpte jag en viktväst, och nu ikväll premiärkördes den i vardagsrummet för en snabbcirkel med tre varv av benböj, push-ups, utfall, raka marklyft och TRX-rodd. Hade kettlebells som vikter förutom västen och det var tufft att vara 10 kg tyngre. Effektivt, och flåsade som en tok. Viktvästen är skön och sitter toppenbra och jag ser fram emot att använda mig av den när jag kör PT-kunder.

Efter träning är ett bra tillfälle att dricka smoothie. Dagens fullträff: 1/2 dl Blåbär, 1/2 dl mango, knappt 1/2 dl persilja, 1 äpple och 2 dl avsvalnat te (jag hade friggs rabarber-vanilj), 1 tsk färskriven ingefära. Mixa och drick direkt. Önskas mer kolhydrater, ha i en banan. Protein? Ät kokt ägg till.
Jo, det är en viktväst har jag har på mig

20131022-214024.jpg
Persiljeprickar

20131022-214048.jpg

20131022-214107.jpg

Annonser

Medelhavsgratäng

Ta hjälp av er fantasi för att tänka er en härlig bild… Bilden jag poppade på Instagram (amelieuppsala) var inte riktigt så härlig som det smakade. Liten insats maximal utdelning. Tar en liten stund i ugnen (ca 40 min) så ev. hungriga barn får mutas med morötter och gurka en stund.

3 Amelieportioner: Skiva 1/2 zucchini, 1/2 aubergine, 3 större potatisar och två rödlökar. Blanda 2 msk rapsolja med en pressad vitlöksklyfta i en skål, blanda ner alla skivor och rör runt. Varva skivorna/häll över blandningen i en ugnssäker form och göm 2 skivade tomater bland övriga grönsaksskivor. Bonus:fetaost kan jag tänka mig passar super att smula ner bland grönsakerna. Salta och peppra och skjuts in i ugnen. Här serverades den till fläskytterfilé och stekt broccolistam. Broccolistam måste ni prova att steka riven eller i mindre bitar, så himla gott. Den ständige följeslagaren kålsalladen var också med på tallriken, men det överraskar ingen längre när det är min tallrik 🙂

Helgmat med mandelmjölk, chokladbollar, kladdkaketips och grönkål

Jag summerar en härlig helg med mycket matfokus, framför allt för att jag har varit hemma (mycket bortahelger dagtid på sistone). Jag har provat göra mandelmjölk. Busenkelt, men övertygad om mandelmjölkens storhet blev jag inte. Smakar utspädd mandelmassa. Blaskigt. Den har sin plats istället för annan mjölk i smoothies men i övrigt, nja. Jag får prova igen.

Av mandelpulpan (den mixade massan som blir över när man silat bort mandelmjölken från mandelmjölken så att säga) gjorde jag chokladbollar. Min (ena, den andra var odiskad och jag var lat) mixer fick problem så aprikossötningen klipptes i småsmå bitar istället för att mixas. Gårdagens bollar innehöll: mandelpulpa, havregryn, torkade aprikoser, honung, kakao, kokos, vaniljpulver, vatten, mandelsmör, kokossocker när jag ville ha mer sötma, lite överblivet bovetemjöl som stod framme och skräpade och havremjöl när smeten var för klibbig. Mängder blev mer höftade än vanligt eftersom jag fick mixtra extra när jag tyckte smeten blev för blöt. 2 dl mandelpulpa och 7 aprikoser, ca 2-3 dl havregryn, vaniljpulver är jag försiktig med så max en halv tsk (gillar inte övervaniljade grejer) och övriga ingredienser blev sedan som de passade in…

Dessutom provades den här kladdkakan med färskostswirls och Polly i. Men Polly kan få hålla sig borta från mina kladdkakor framöver 🙂

Triss i grönkål har helgen också bjudit på. I love kål så att säga. Gillar att min ICA har färsk grönkål bland salladspåsarna, har inte hittat det förut. Även kålsort behövs varieras. Grönkålschips, baka i ugn med olivolja och salt på. En liten stund räcker så vakta noga. De blir krispigt supergoda. Färsk grönkål fick ackompanjera indisk gryta, och jag funderar på om det inte hade varit godare att stoppa ner grönkålen i grytan de sista minutrarna på spisen. Färsk grönkål behöver lite vinägrett och lite massage. Det här med att massera kål fnissade jag åt när jag först läste om det i en receptbok av Renée Voltaire, och har senare förstått att det är vanligt förekommande i rawfoodkretsar, kålen blir mjukare av att man bearbetar den. Masserad broccoli och blomkål är t.ex toppengott rått. Sista grönkålsvarianten är en vitlöksfräst sådan. Som det låter, snabbvänd i varm panna där vitlök fått gotta sig i lämpligt stekfett. Otroligt gott till det mesta.

Till dagens grilladekorvutelunch hade vi med strimlad vitkål, rivet äpple, olivoljelimeäppelcidervinägrett med persilja och salt+peppar. Gör en större omgång av kålsalladen och ta med i lunchlådan/servera till middagarna i början av veckan. Grymt.

Kål och kål alltså, med sina sällskap

20131020-212157.jpg

20131020-212228.jpg

Snabbfisk i ugn

Idag gjorde vi ett favoritrecept från Lotta Lundgrens ”Om jag var din hemmafru” (fantastisk bok by the way, snygg, användbar och rolig). Receptet tar potatisens koktid att laga, snabbmat alltså.

Lägg 500 g delade körsbärstomater, 3 finskivade vitlöksklyftor, zest från 3 tvättade (eko)citroner, 3 msk olivolja, en skivad rödlök (eget tillägg), 1 tsk salt, 1 msk flytande honung och bladen från 2 krukor basilika i en skål och blanda runt. Häll ut blandningen i en större ugnssäker form, eller på bakplåtspapper i en långpanna. Lägg på 4 portioner valfri vitfisk ovanpå och lägg de överblivna citronerna i skivor ovanpå den saltade och pepprade fisken. Laga i ugn på 225-250 grader i ca 15 min tills fisken är färdig. Vi serverade med potatis, och spiraliserad zucchini (grönsaksspagetti).

20131015-200021.jpg

Kostrådgivare

En tenta och en praktisk examination är jag ifrån min kostrådgivarlicens. 6 utbildningsdagar rikare i kunskapsbanken och har återigen fått lyssna till fantastiskt engagerade utbildare. Nu är jag inspirerad och peppad att använda kunskaperna i praktiken. Matglädje, enkelhet och balans var ledorden under utbildningen, och det låter väl som jag, ellerhur?

Lördagen och söndagen kommer jag ägna åt att även bli Hälsoinformatör. Samma plats och samma kanal på The Academy i Bromma. Jag börjar bli bra på pendlarvägen dit…

Ägna helgen åt saker som ger er energi!

Att ”låna” duschcreme

Idag efter lunchpassen hade jag glömt duschcreme hemma och lånade en av ca 7 kvarglömda i personalduschutrymmet. Började tvåla och… Den doftar man. Gott förvisso men definitivt herrparfym. Jaja, det kan jag bjuda på.

Jag skyndar tillbaka mot jobbet och blir knockad av en marshall-hållare som sitter precis i min pannhöjd bara 20 m från gymentren. Konstaterar generat småskrattande att inget blodvite uppstått och går snabbt därifrån. Oflyt.

Tränar hon inte då?

Näe knappt. De där virusarna som letar sig långt ner i luftrören och bara sitter där och viskar ”hosta! hosta!”.

Helgen som gick var jag på kostrådgivarutbildning. En stor portion vilja och Ipren med jämna mellanrum var nödvändigt för att ta sig igenom de långa utbildningsdagarna. Även om jag satt ner hela helgen så kunde inte kroppen inte riktigt koppla av heller. Sjukskriven må-tis för kurering och nu borde jag ju vara ok igen?!?

Otålig och rastlös smyger jag igång med ett Somamove idag på lunchen. Försiktigt känna mig för. Functionalgruppen efter kommer få köra cirkel idag. Omväxling förnöjer och det kräver inte lika hög puls av mig. Win-win.