Månadsarkiv: mars 2013

Besviket barn och läxa för mamman

Åh, jag önskar att jag kunde visat bilder från den fantastiska eftermiddagen i Slottsparken som jag och sonen skulle ha när vi påskäggsorienterade. Meeen, när vi kom var kartorna slut. Så lite snopet blev vi utan och fick titta på när horder av barn gick i mål och fick påskägg, saft och korv. Sonen var otröstlig, så när vi insåg att vi inte skulle träffa på någon vi känner för att låna kartan, åkte vi snart hemåt. Han var väldigt svårfintad och gick inte med på diverse mutor utan var så himla besviken. Jag var också besviken, eftersom han älskar kartor så hade det varit perfekt aktivitet. Påskäggen och korven var inte poängen i det här utan just orienteringen…

Eller så kunde jag berättat om allt roligt vi gjorde när vi kom hem för att kompensera för orienteringsfiaskot. Meeeen, jag mejade ner en vägskylt på vägen hem med den lånade bilen (som klarade sig sådär). Så istället fick jag ringa polisen och anmäla vägskylten som nedkörd, och så fanns både ett ledset barn och en ledsen mamma hemma hos oss. Jag ägnade mig åt att bryta ihop och komma igen. Uppfriskande.

Nu i kväll kom min bror och piggade upp oss med påskägg. Bästa brorsan hade lagt godis, smoothie, tandborste och tandkräm i påskägget. Toppen. Nu är vi på bra humör igen och redo att ta oss an helgen. 🙂

Annonser

Hemgjord pesto med rostade grönsaker och edamame

20130327-204842.jpg

Dagens middag hittade jag inspiration till hos Linda. Jag såg det för ett par dagar sedan, men kollade inte i receptet när jag lagade nu. Det blev dock nära identiskt. Jag gjorde grönsakerna i ugnen, förutom edamamen som jag gjorde i kastrull och tog hjälp av sonen att ploppa ur bönskidorna. Det är kul tycker sonen! Peston höftade jag och hade parmesan och citron i också men minus vitlök. Vansinnigt god. Så god att den är värd att uppmärksammas i ytterligare en mening.

Idag vilar jag. Kroppen känns fantastisk bra efter gårdagens löpintervaller+Somamove. Bara den vanliga transportcyklingen tur och retur jobbet ca 12 km. Tack kroppen för att du är så medgörlig. Belönar den med fot och höftrehab+ foamrollern ikväll. Rullrull.

Mina små byttor

20130327-090414.jpg
Ovan ser ni dagens laddning av byttor. Det är lunchlådan med fullkornspasta och köttfärssås, det är salladsburken som idag innehåller surkål, mellismackan med lemoncurd och smakrik ost samt burken med stora blåbär, keso, naturell yoghurt, rostade solrosfrön, chiafrön, kokos och svarta sesamfrön. Lite pyssel när man förbereder dagens käk, men såå värt det! Jag behöver mer påfyllning än bara lunch för att hålla energinivån uppe hela arbetsdagen och för att slippa vara hänvisad till tveksamma mackor eller kakutbudet i fiket på mitt jobb är det här mitt sätt. Jag har även finncrisp i skrivbordslådan och en ask färskost i kylen.

Andra mellisar som är lätta att ta med: Ägg, frukt, mandlar, sill (ja!), smårester ifrån måltider som inte riktigt blir hela portioner. Vilka är era favoriter?

TeamUppsala VårRuset-Facebookgruppen

Nu finns TeamUppsala VårRuset som egen Facebookgrupp! Om du vill gå/jogga/springa VårRuset i Uppsala den 29 maj så gå med i gruppen så bjuds på pepp, inspiration, några gemensamma träningstillfällen och vem vet, kanske några överraskningar. Anmäler sig till VårRuset gör man här, och glöm inte att ange TeamUppsala, vi behöver vara många för att ge de andra städerna en match i kampen om störst team. Ju fler vi är desto större fest i VIP-tältet efter loppet, ellerhur? Frågor kan i bästa fall besvaras, och i annat fall dirigeras vidare till någon som kan svara av mig eller någon av mina coachkollegor Kajsa och Pilla.

Om du ska springa VårRuset i någon annan stad så leta upp din stads team, det ska finnas teamgrupper för nästan alla städerna uppe på Facebook.

Mina fötter har redan börjat tassa mot VårRuset, har dina?

 

20130326-214756.jpg

Lemoncurd och frökex

Lemoncurd är så ljuvligt gott och ganska enkelt att svänga ihop. Det passar på bröd med ost, på fröknäcke med ost, på kladdkaka (använd lemoncurd som frosting), på cheesecake o.s.v.

Vispa 2 ägg och knappt 2 dl socker (råsocker, muscovadosocker eller vanligt) i en rostfri skål så det blir lite pösigt. Vispa ner zest (det yttersta på skalet) och saft från 2 tvättade ekologiska citroner. Sätt skålen i lätt sjudande vattenbad och rör emellanåt tills krämen tjocknar, ca 25-30 min. Slutar ni för tidigt blir curden lös. Rör i 100 g smör och häll över lemoncurden till lämplig förvaringsburk att ha i kyl. Den håller sig i ca en vecka. Det är inte det nyttigaste tipset ni har fått på denna blogg, men så gott!

Jag har provat två varianter av fröknäcke de senaste dagarna både det här (men med sesamfrön också) och det här. Båda varianterna blir toppengoda där fröknäcket med majsmjöl blir hårdare och mer knäckelikt, och det med fiberhusk och pofiber blir det mer poröst och sprödare. Fröknäcket är gott som tilltugg, med ost och lemoncurden ovan eller som med ditt favoritpålägg till mellanmål.

Lördagslöpning

Igår sprang jag intervaller i solskenet. Jag hade tänkt mig uppvärmning ca 10 min och sedan 10x1min med 1 min joggvila mellan. Nedvarvningsjogg resten av rundan bort till affären där jag skulle handla mat nyintervallad :). Meeeen eftersom min knä protesterade redan efter 5 st så kortade jag ner intervallerna till 30-30. 30 sek fullt ös och 30 sek gåvila och det höll knät för. Så 5x1min och 10x30sek med vilan lika lång som intervalltiden. Helt ljuvligt väder! Det ser ut att bli lika bra väder idag, så om ni inte tänker kettlebella med mig vid lunch på Campus1477, så tycker jag ni ska prova intervallupplägget ovan. Tiden ni springer ska kännas ansträngande-mycket ansträngande och så lugnt trippande/promenad mellan med chans till fokus på nästa intervall. Farten är mindre viktig, det är ansträngingsgraden ni måste lyssna på. Snabbt avklarat och omedelbar belöning i from av endorfinrusigt system. Lycka till!

VårRuset och B.A.B.Y.network

I år samarbetar VårRuset med the B.A.B.Y. network. Varje stad har representanter från the B.A.B.Y. network som kommer fungera som coacher, och det kommer ordnas träningstillfällen som är öppna för alla som vill träna tillsammans. Gissa vem som är en av tre coacher för team Uppsala? Me, myself and I. Jag är glad och förväntansfull. Mina co-coacher finns att läsa om i länken, och så hittar ni dem här: Kajsa och Pernilla. Vi ska göra vårt bästa för att alla som vill vara med ska få en hejdundrande löparfest! Häng med här på bloggen så återkommer jag med länk till Facebookgrupp och mer info kring träningstillfällen och annat som rör VårRuset. Hos Veronica hittar ni lista på de andra städernas coacher.

Vill man köpa ett träningsprogram gjort av Blossom Tainton och Anders Szalkai, som båda kan det här med träning, löpning och lopp, så finns det här. Det finns även i en enklare gratisversion.