Dubbel träning ger inte dubbla resultat, funderingar om träningsplanering

Jacob Gudiol på Träna Styrka lyfter rubriken i ett nytt inlägg. Jag kan inte låta bli att tänka på många motionärer på anläggningen jag jobbar som inte är nöjda med sin insats om de inte tagit ut sig till kräkkänslor, som går på samma köra-skiten-ur-sigpass så många gånger i veckan som det finns på schemat.

Dessutom kommer jag att tänka på det här. Det är lite olika saker men handlar båda om träningsplanering. Det är populärt med köra-skiten-ur-sigklasser, deltagarna VILL köra riktigt hårt. Känns det så HÄR mycket måste ju resultaten bli jätteBRA!? För många är det inte något problem, de är duktiga på att lyssna på kroppen och ger kroppen den extra återhämtningen som behövs när man har tränat riktigt hårt. Men för en del deltagare föreligger en risk för överträning och skador.

Allt handlar om balans. Jag förespråkar kvalitet framför kvantitet i träningen. Träning behöver komma i sällskap av god sömn, bra näringsintag, och att omge sig med personer man gillar. Ta hjälp av personalen på ditt gym om du känner dig sliten eller inte får de resultaten du vill ha. Där finns säkert någon personlig tränare eller instruktör som kan ge dig tips.

Träna smartare. Variera intensiteter och klasstyper, sprid belastningarna för att ge kroppen förutsättning att bli starkare och hålla längre.

Avslutar med mer Gudiol. Inlägg om träningsplanering.

Annonser

En tanke på “Dubbel träning ger inte dubbla resultat, funderingar om träningsplanering

  1. Ping: Återanvändning av gammalt inlägg. Dubbel träning ger INTE dubbla effekten | amelie

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s