Somamove

I slutet på förra veckan var jag på utbildning i det rykande färska konceptet Somamove. Det är Linus Johansson och Cecilia Gustafsson som ligger bakom, och det var tack vara släppet av Linus bok ”Vältränad-.din handbok till den funktionella kroppen” som jag hörde talas som Soma. Boken har jag varit nyfiken på länge och när det surrades om Soma från bloggare som varit på release-eventet för boken blev jag nyfiken även på Soma. Beskrivningen av Soma på hemsidan är lite diffus och med bara ett par korta videoklipp och beskrivningar från folk som provat anmälde jag mig till utbildningen. Jag har mycket stort förtroende för vad Linus gör, och Cecilia har jag bara hört om bland lovord.

Soma är atletisk träning som ändå är rund. Under passet jobbar man med styrka, kondition, balans, rörlighet, koordination och fokus. Man jobbar i mönster där 3 övningar bildar ett mönster. Varje mönster upprepas sedan ungefär 3 gånger för igenkänning, och möjlighet till progression i rörelsen. Man jobbar med att hålla neutral rygg, att förlänga kotpelaren, vilket också ger reflexmässigt påslag av inre bålmuskulatur som skyddar ryggraden. Flödet i och mellan mönstren är nästan det skönaste med Soma. Det ger ett  meditativt flow upplever jag. I senaste numret av Fitness magazine så recenseras Soma. Träningsformen får väldigt varma och fina ord och omdömen, och där någonstans i texten så står även att Soma är lite svårt att förklara utan att det måste upplevas. Det stämmer mycket bra tycker jag. Soma är kärlek till kroppen.

Vill du prova Soma? Kontakta mig på amelie.fondell@gmail.com så kan jag försöka ordna en Somaklass för nyfikna.

Kommentera

